Klik op wat van toepassing is:
Tarieven, voorwaarden, vergoedingen
Zonder een verwijzing voor basis GGZ kunnen de gesprekken niet worden vergoed uit het basis-pakket van jouw zorgverzekering. Soms zijn er wel andere mogelijkheden een deel van de kosten vergoed te krijgen (zie onder).
Tarieven
In mijn tariefstelling volg ik de landelijke richtlijnen zoals die elk jaar worden opgesteld door de Nederlandse Zorg Authoriteit (NZA).
Voor 2024 gelden de volgende tarieven (gebaseerd op het OV0012 tarief):OV0012
Therapie-gesprek (OVP)
60 minuten contacttijd
30 minuten indirect161,46 euro* Telefonisch consult
per
15 minuten contacttijd
5 minuten indirect43,94 euro*
*Ik volg het tarief van de NZA. Indien dit wijzigt zal ik mijn tarief aanpassen
Sociale tarieven
Wanneer je van een beperkt inkomen moet rondkomen, dan kan ik je tegemoet komen het een inkomensafhankelijke korting op het standaardtarief.
Intake: mogelijke uitkomsten
De intakefase bestaat doorgaans uit twee gesprekken. Ik stel je vragen en verken wat de problemen zijn waar je voor gekomen bent. In deze gesprekken is er nog geen sprake van behandeling. Ik moet je eerst leren kennen. In het derde gesprek mag je mijn verslag over de eerste twee gesprekken lezen en bespreken we de verdere aanpak.
Mogelijke uitkomsten van de intakefase zijn:
- Meest voorkomend: De therapie die ik vanuit mijn praktijk bied past bij jouw problematiek/hulpvraag. In het derde gesprek mag je het intakeverslag lezen en spreken we af hoe we samen verder aan de slag gaan.
- De therapie die ik vanuit mijn praktijk bied past niet bij jouw problematiek/hulpvraag. Dit gebeurd niet vaak. Als het gebeurd is het meestal, omdat je problemen hebt die om een intensievere of specialistischer benadering vragen. Desgewenst kan ik je dan helpen een andere hulpverlener/instelling te vinden die jou wel kan helpen.
- Je voelt dat het onvoldoende klikt met mij om de therapie bij mij te vervolgen. Het is het beste om dit dan hardop uit te spreken. Je kunt dan op zoek gaan naar een andere psycholoog. Desgewenst kan ik je daarbij helpen.
In geval 2 of 3 stopt de hulpverlening na de intake. Je betaalt dan alleen de kosten van de intake. Om het risico hierop te verkleinen bied ik bij een aanmelding altijd aan eerst een (gratis) telefoongesprek van 20 minuten te plannen.
Je bent altijd vrij om te stoppen
Je bent op elk moment vrij de therapie te stoppen. Als we midden in een traject/proces zitten, dan is het wel aan te bevelen een laatste afsluitend gesprek te plannen.
Vergoedingsmogelijkheden
Op de site van zorgwijzer staat helemaal onderaan de pagina een helder overzicht van de mogelijkheden tot vergoeding uit de aanvullende verzekering.
Werkgever
Veel
werkgever zijn bereid om te investeren in de psychische gezondheid of
veerbaarheid van hun werknemers. Niet geschoten altijd mis.
Betaling
Aan het begin van de maand ontvang je een factuur over de gesprekken die in de voorgaande maand hebben plaatsgevonden. De betalingstermijn is 30 dagen. Ik hanteer betalingsvoorwaarden gebaseerd op het model zoals dit is opgesteld door het Nederlands instituut voor psychologen (NIP). Om de voorwaarden te lezen -> klik hier.
Afspraken afzeggen
- Je kunt een gesprek altijd kosteloos (per email) afzeggen tot 24 uur van te voren.
- Bij afzeggen minder dan 24 uur van te voren, maar meer dan 1 uur van te voren: de helft van het consult wordt in rekening gebracht.
- Bij afzeggen minder dan een uur van te voren, niet afzeggen of de afspraak vergeten: het volledige consult wordt in rekening gebracht.
Hulp buiten de sessies om (telefonische contacten en email)
Contacten waar ik niets voor in rekening breng:
- Ik stuur jou iets toe per email (bijvoorbeeld een verslag)
- Jij stuurt mij iets toe over de email als voorbereiding op een face-to-face consult (bijvoorbeeld een huiswerkopdracht)
- Contact per telefoon of email over de planning van een afspraak zonder dat we inhoudelijk in gesprek gaan.
De volgende contacten worden verrekend met het totaal aantal sessies als deze contacten (samen opgeteld) meer dan 60 minuten in beslag nemen:
- Jij belt of mailt mij op omdat je tussen de sessies behoefte hebt aan extra steun of advies.
- We laten op afspraak een deel van de therapie verlopen door middel van opdrachten per email en reacties daarop per email (ehealth).
Crisiscontact
Het kan voorkomen dat je tussen de consulten door met een vraag zit of merkt dat je eerder dan afgesproken behoefte hebt aan een (telefonisch) consult. Je kunt dan contact op mij nemen. Ik streef ernaar binnen 48 uur te reageren, meestal lukt dat wel sneller. In vakantieperioden zorg ik voor vervanging. Is er sprake van een crisissituatie waarbij 48 uur wachten te lang is, dan is jouw huisarts (of de huisartsenpost) het aanspreekpunt.
Disclaimer:
Ik assisteer mijn cliënten zo veel mogelijk bij het navragen van de vergoeding en het declareren van de kosten bij hun verzekeraar. Uiteindelijk blijven het zorgvuldig controleren van de verstrekte informatie en de uiteindelijke declaratie de verantwoordelijkheid van de cliënt. De betalingsverplichting blijft ook van kracht als de uiteindelijke vergoeding blijkt tegen te vallen.