Klik op wat van toepassing is:
Therapie met verwijzing
Hieronder vind je de tarieven voor 2021.
-> Klik hier voor de tarieven van 2022.
Met een verwijzing voor de basis GGZ heb je recht op een vergoeding vanuit het basispakket van je verzekering. Soms is deze volledig, soms niet. Om je een goed beeld te vormen van de verschillende regels én om teleurstellingen te voorkomen vraag ik je de onderstaande informatie goed door te lezen voor je een afspraak bij mij maakt.
Contractvrij
Vanaf 1 januari 2018 is Psychologiepraktijk Denken en Zijn een contractvrije praktijk. Ik sluit geen contracten met verzekeraars om mijn professionele autonomie en jouw privacy zo optimaal mogelijk vorm te kunnen geven. Dit betekent dat ik de kosten voor de therapie bij jou in rekening breng. Jij kan vervolgens de kosten declareren bij jouw zorgverzekeraar. Hoeveel je vervolgens terugkrijgt hangt af van je eigen risico en van het type polis wat je hebt (zie hieronder kopje ‘vergoedingen’).
Verwijzing: eisen van de zorgverzekeraars
Generalistische Basis GGZ (GB-GGZ): Om (een deel van) de kosten vergoed te krijgen uit je verzekering is een verwijzing noodzakelijk. De verzekering vereist dat de verwijzing gedateerd is voor de intake. De verwijzing moet aan een aantal eisen voldoen.
Deze zijn:
- Datum verwijzing (deze mag maximaal een half jaar voor de eerste behandeldatum liggen)
- Naam en functie van de verwijzer
- AGB-code van de verwijzer
- Stempel van de praktijk en/of handtekening van de verwijzer
- Gegevens van de cliënt (NAW-gegevens en geboortedatum)
- Aangeven dat er sprake is van een psychische stoornis dan wel een vermoeden daarvan*
- Aangeven dat verwezen wordt naar generalistische basis-ggz
*Let op: ‘burn-out’, ‘werkproblematiek’ en ‘relatieproblematiek’ worden niet vergoed, dus zorg alsjeblieft dat dergelijke woorden niet op de verwijzing staan. Ook leidt het woord ‘mindfulnesstraining’ vaak tot verwarring en kan daarom ook beter worden vermeden. Mindfulness kan een onderdeel van een behandeling zijn, maar een behandeling die alleen uit mindfulness bestaat wordt niet vergoed.
Intake: mogelijke uitkomsten:
Het eerste gesprek is een intakegesprek. Ik stel je vragen en verken wat de problemen zijn waar je voor gekomen bent. Doorgaans is er in dit gesprek nog geen sprake van behandeling. Ik moet je eerst leren kennen. De verzekeraar vraagt mij tegelijkertijd het recht op vergoeding te beoordelen. De huisarts verwijst op basis van een vermoeden van een DSM V stoornis. Soms blijkt tijdens de intake dat er toch geen sprake is van een stoornis.
Mogelijke uitkomsten van het intakegesprek zijn:
- (meest voorkomend) Jouw problematiek komt in aanmerking voor vergoeding vanuit het basispakket van je verzekering. Aan de hand van vastgestelde criteria (Nederlandse Zorg Autoriteit) bepaal ik op welk pakket je recht hebt (kort 5 sessies, middel 8 sessies, of intensief 12 sessies).
- Jouw problematiek komt niet in aanmerking voor vergoeding vanuit het basispakket van je verzekering. Dit is bijvoorbeeld het geval als er geen sprake is van een DSM stoornis of als sprake is van een DSM stoornis die niet onder de GB-GGZ behandeld mag worden.*
- Jouw problematiek is te zwaar of complex voor kort durende zorg. Ik of de huisarts kan je dan doorverwijzen naar Specialistische GGZ.
- Je voelt dat het onvoldoende klikt met mij om de therapie bij mij te vervolgen. Het is het beste om dit dan hardop uit te spreken. Je kunt dan op zoek gaan naar een andere psycholoog. Desgewenst kan ik je daarbij helpen.
In gevallen 2 t/m 4 stopt de verzekerde zorg na de intake. Ik breng je dan een prestatie ‘Onvolledig behandeltraject’ in rekening. De kosten hiervoor zijn 207,19 euro. Je kan deze rekening declareren bij jouw zorgverzekering. Voor de hoogte van de vergoeding zie hieronder het kopje ‘vergoedingen’.
* In geval 2 zijn er twee opties:
- POHGGZ: Je neemt opnieuw contact op met de huisarts. Vaak heeft de huisarts een praktijk ondersteuner in dienst waar je een aantal gesprekken mee kunt voeren.
- Zelf betalen: Mocht je toch de voorkeur geven aan gesprekken bij mij dan zul je die zelf moeten betalen. Als je een aanvullend pakket hebt dan kunnen gesprekken bij mij in een dergelijk geval vaak toch vergoed worden als alternatieve zorg/psychosociale therapie.
Tarieven
Ik hanteer tarieven volgens de richtlijnen die daarvoor opgesteld zijn door de Nederlandse Zorg Authoriteit (NZA).
tarieven GGZ-prestaties 2021 | |
180005 Transitiepresentatie (alleen intake) | 228,04 euro |
180001 Basis GGZ kort (3 tot 5 gesprekken) | 522,13 euro |
180002 Basis GGZ middel (6 tot 8 gesprekken) | 885,01 euro |
180003 Basis GGZ intensief (9 tot 12 gesprekken) | 1.434,96 euro |
Voor therapie die niet valt onder de verzekerde zorg (basis GGZ) gelden andere tarieven. Lees meer.
Je bent altijd vrij om te stoppen
Door de tarieven in ‘pakketten’ hebben sommige mensen het idee ergens aan vast te zitten. Dat is niet zo. Je blijft ten alle tijden vrij om de therapie eerder af te breken. Belangrijk om te weten is dat het werken met deze pakket-tarieven niet mijn keuze is, maar voortkomt uit wet- en regelgeving die voor alle GZ-psychologen geldt. Na de intake stel ik volgens de regels een indicatie voor één van de bovenstaande pakketten. Mocht je besluiten eerder te stoppen dan breng ik je een passend (procentueel) tarief in rekening op basis van de bovenstaande bedragen.
Vergoeding
Natura-polis en restitutie-polis
Als je in therapie gaat bij een contractvrije praktijk zoals mijn praktijk, dan is de vergoeding afhankelijk van het type basispolis dat je hebt. Er zijn twee typen basispolissen:
- Restitutie polis: Bij een restitutie polis krijg je alle kosten terug afgezien van het eigen risico.
- Natura polis: Bij een naturapolis wordt alleen een deel van de kosten vergoed. De tarieven die worden vergoed kun je opvragen bij je verzekeraar. Deze kun je vervolgens vergelijken met mijn tarieven en uitrekenen wat de therapie je uiteindelijk kost.
Eigen risico
Van
de vergoeding waar je op basis van je pakket recht op hebt wordt vervolgens het
eigen risico afgetrokken (het bedrag van je eigen risico wat je dit jaar nog
niet hebt gebruikt). Op dit punt zijn er overigens geen verschillen tussen
gecontracteerde en niet gecontracteerde zorg.
Ik help het je uitrekenen
Als
je dat wilt kun je mij hulp vragen bij het uitrekenen wat de therapie je
uiteindelijk gaat kosten. Om een reken voorbeeld te maken heb ik de volgende
informatie van je nodig:
- Bij welke maatschappij ben je verzekerd?
- Hoe heet jouw basispolis?
- Hoe hoog is jouw eigen risico?
- Hoeveel van dat eigen risico heb je nog niet gebruikt?
Tip
De site www.contractvrijepsycholoog.nl heeft een handig overzicht gemaakt van de polissen van de meest gangbare verzekeringsmaatschappijen en de percentages van het NZA tarief dat zij vergoeden.
-> Klik hier om het overzicht te bekijken over 2019
Tarieven voor mensen met een minimum inkomen
Als
je om financiële redenen af moet zien van therapie neem dan even contact op.
Dan kunnen we samen kijken in hoeverre ik je tegemoet kan komen met een lager
tarief.
Betaling
Aan het einde van de behandeling ontvang je een factuur die geschikt is om te declareren bij jouw zorgverzekering. Je betaald de factuur aan mij en krijgt de vergoeding zelf uitgekeerd van de verzekeraar. De betalingstermijn van 30 dagen is over het algemeen voldoende om zo nodig eerst de factuur bij je verzekeraar in te dienen. Heb je langer nodig dan kun je zelf een voorstel voor een betalingsregeling op de mail zetten. Ik hanteer betalingsvoorwaarden gebaseerd op het model zoals dit is opgesteld door het Nederlands instituut voor psychologen (NIP). Om de voorwaarden te lezen klik hier.
Behandeling start in 2021 en eindigt in 2022
In 2022 veranderen de regels voor vergoeding van de GGZ ingrijpend. Als jouw behandeling in 2021 begint en 2022 eindigt moet je rekening houden met:
- De vergoeding per ‘prestatie’ (zie boven) zal in 2022 weer ingewisseld worden voor een vergoeding per consult. Het belooft dus allemaal weer wat eenvoudiger te worden.
- Je ontvangt aan het einde van 2021 een afrekening van mij. Ik breng je de ‘prestatie’ in rekening die het beste past bij het aantal minuten (direct en indirect) behandeling tot dat moment. Dit volgens de tabel opgesteld door de Nederlandse Zorg Authoriteit.
- Is de behandeling nog niet klaar, dan wordt de resterende behandeling vergoed door de nieuwe regels van 2022, die op dit moment nog niet geheel duidelijk zijn.
- Let op !: Als de behandeling overloopt van 2021 in 2022 dan zal de verzekeraar zowel in 2021 als ook in 2022 het eigen risico verrekenen met de vergoeding.
Afspraken afzeggen (Klik hier voor tijdelijk afwijkende regeling i.v.m. corona-virus)
- Je kunt een gesprek altijd kosteloos (per email) afzeggen tot 24 uur van te voren.
- Bij afzeggen minder dan 24 uur van te voren, maar meer dan 1 uur van te voren: de helft van het consult wordt in rekening gebracht.
- Bij afzeggen minder dan een uur van te voren, niet afzeggen of de afspraak vergeten: het volledige consult wordt in rekening gebracht.
Als jouw behandeling wordt vergoed door jouw verzekeraar dan kunnen de kosten van een te laat afgezegde afspraak niet bij de verzekeraar in rekening worden gebracht. Je ontvangt een aparte factuur van het te laat afgezegde consult die niet declareerbaar is bij jouw verzekeraar.
Hulp buiten de sessies om (telefonische contacten en email)
Contacten waar ik niets voor in rekening breng:
- Ik stuur jou iets toe per email (bijvoorbeeld een verslag)
- Jij stuurt mij iets toe over de email als voorbereiding op een face-to-face consult (bijvoorbeeld een huiswerkopdracht)
- Contact per telefoon of email over de planning van een afspraak zonder dat we inhoudelijk in gesprek gaan.
De volgende contacten worden verrekend met het totaal aantal sessies als deze contacten (samen opgeteld) meer dan 60 minuten in beslag nemen:
- Jij belt of mailt mij op omdat je tussen de sessies behoefte hebt aan extra steun of advies.
- We laten op afspraak een deel van de therapie verlopen door middel van opdrachten per email en reacties daarop per email (ehealth).
Crisiscontact
Het kan voorkomen dat je tussen de consulten door met een vraag zit of merkt dat je eerder dan afgesproken behoefte hebt aan een (telefonisch) consult. Je kunt dan contact op mij nemen. Ik streef ernaar binnen 48 uur te reageren, meestal lukt dat wel sneller. In vakantieperioden zorg ik voor vervanging. Is er sprake van een crisissituatie waarbij 48 uur wachten te lang is, dan is jouw huisarts (of de huisartsenpost) het aanspreekpunt.
Wat gebeurt er als de afgesproken aantal sessies op zijn?
Hopelijk voel je je al een stuk beter en heb je het vertrouwen om zelf verder te gaan met hetgeen je in de gesprekken met mij hebt geleerd. Het kan ook zijn dat het niet af voelt. Ik kan je dan niet meer sessies bieden die worden vergoed door de verzekeraar. Als er nog veel klachten zijn kom je wellicht in aanmerking voor langerdurende therapie (Specialistische GGZ). Ik kan of de huisarts kan je dan verwijzen naar een andere hulpverlener of instelling die deze zorg kan leveren. Misschien staan de klachten niet meer voorop, maar zijn er persoonlijke thema’s waar je nog wat langer over door wilt praten: omgaan met je persoonlijke valkuilen, relatieproblemen, verwerking van moeilijke gebeurtenissen, …. Je bent dan welkom voor nadere gesprekken bij mij, maar ik kan je dan niet meer een factuur sturen die geschikt is voor je verzekeraar. Je zult deze gesprekken zelf moeten betalen.
Disclaimer:
Ik assisteer mijn cliënten zo veel mogelijk bij het navragen van de vergoeding en het declareren van de kosten bij hun verzekeraar. Uiteindelijk blijven het zorgvuldig controleren van de verstrekte informatie en de uiteindelijke declaratie de verantwoordelijkheid van de cliënt. De betalingsverplichting blijft ook van kracht als de uiteindelijke vergoeding blijkt tegen te vallen.